دریل چیست؟ آشنایی با انواع دریل و کاربرد آن ها

دریل چیست؟ آشنایی با انواع دریل و کاربرد آن ها

کاربرد ابزارها و لوازم به این صورت است که می‌توانند انجام کارها را برای ما آسان تر نمایند. مانند آچار و پیچ‌گوشتی که برای سفت کردن پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شوند. دریل نیز یکی از ابزارهایی ست که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم داخل سطوح سنگی و سیمانی و چوبی حفره‌هایی را ایجاد کنیم.

دریل‌ها با توجه به مته‌ای که دارند سوراخ‌ها و حفره‌هایی را با ابعاد مختلف بر روی سطوح ایجاد می کنند. اما تمام کار این دستگاه  به همین جا ختم نمی‌شود بلکه دارای انواع مختلفی هستند که می‌توانند به ما در سمباده زدن، صیقل دادن و حتی برش دادن اجسام کمک نمایند. در ادامه چندین نمونه از پرکاربردترین انواع این دستگاه را بررسی خواهیم نمود.

دریل ستونی

این نوع ابزار دارای ابعاد بزرگی است که بیشتر استفاده صنعتی دارد و در کارگاه و کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا هم گران قیمت هستند و هم نوع کاربرد آن‌ها وابسته به صنایع است و کاربرد شخصی و خانگی ندارند. برای ایجاد حفره داخل چوب و فلزات استفاده می‌شود که کاربرد آن در صنایع مبل سازی و ساخت ماشین آلات است.

دریل ستونی که به آن ایستاده هم می‌گویند برای ایجاد سوراخ‌ها و حفره‌هایی به کار می‌روند که نیاز است با نظم خاصی بر روی سطوح ایجاد شوند. به طور مثال در ساخت خودروها که باید همه چیز دقیقا در جای مشخص قرار گیرد یعنی حفره‌هایی که برای قرار دادن لوازم مختلف بر روی سطح فلزی خودرو قرار می‌گیرند با دقت و ظرافت توسط این ابزار ایجاد می شوند. همچنین سرعت کار با آن بالا است و توان بالایی هم دارد. در مدت زمان کوتاهی حجم زیادی از کارها را انجام می‌دهد.

دریل ستونی

دریل چکشی

این نوع از ابزار را بدون شک تمام ما دیده‌ایم. هم استفاده صنعتی دارد و هم خانگی که بیشتر برای سوراخ کردن و ایجاد حفره در مصالح به کار می‌رود. در واقع مکانیزم ایجاد حفره به این صورت است که مته‌ها ضربات متوالی را بر روی سطوح مختلف می‌زنند و در نهایت حفره با اندازه مشخص ایجاد می‌شود.

اندازه حفره و یا سوراخ ایجاد شده با توجه به اندازه مته و نوع مته‌ها متفاوت خواهد بود. دریل چکشی بیشتر در کارهای ساختمان سازی کاربرد دارد که می‌خواهند بر روی آجر سفالی و یا آجر معمولی حفره ایجاد کنند و کار سیم کشی و لوله کشی انجام دهند. حدود قیمت آن از 1 میلیون شروع می‌شود و تا 8 میلیون ادامه دارد که به شرکت سازنده و انواع مته‌های کنار آن بستگی دارد.

دریل چکشی

دریل شارژی (پیچ گوشتی)

همان‌طور که از نام آن مشخص است، دریل شارژی ابزاری‌ است که هم برای ایجاد سوراخ بر روی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم به جای پیچ‌گوشتی می‌توان از آن استفاده نمود. از این ابزار بیشتر در ابعاد خانگی استفاده می‌شود و کاربردهای بسیاری نیز دارد و ارزان‌ترین نوع در میان موارد مشابه است.

از مزایای این نوع ابزار می‌توان به سبک بودن و کوچک بودن آن اشاره نمود و اینکه به سادگی می‌توان آن را حمل نمود. همچنین به دلیل شارژی بودن نیاز نیست که حتما در کنار پریز برق باشید تا بتوانید از ابزار استفاده نمایید. برای محیط ‌ایی که پریز برق در دسترس نیست کاربرد خوبی دارد به طور مثال در محیط پارکینگ و یا حیاط خانه‌ها به کار می‌رود.

دارای نوع تفنگی و مستقیم است که با توجه به کاربردی که نیاز داریم، می‌توانید هر یک از آن ها را انتخاب نمایید. طول عمر شارژ باتری این نوع دستگاه چیزی حدود 15 دقیقه تا 3 ساعت است که بستگی به نوع باتری و ظرفیت آن دارد و همچنین نوع استفاده و مدت زمان استفاده نیز موضوع مهمی خواهد بود.

دریل شارژی (پیچ گوشتی)

دریل سرکج

یک ابزار همه کاره که کاربرد صنعتی و خانگی دارد، دریل سرکج است. مانند نوع چکشی برای ایجاد حفره با اندازه‌های مختلف کارایی دارد که برای انواع سطوح چوبی و سنگی و فلزی می‌توان استفاده نمود. اما تمام کاربرد آن به همین جا ختم نمی‌شود بلکه توانایی و قابلیت سمباده زدن، پیچ‌گوشتی برقی و صیقل دادن سطوح را نیز دارا می‌باشد.

گاهی اوقات خصوصا در بحث خودرو، پیچ‌ها در جایی قرار گرفته‌اند که دسترسی به آن‌ها راحت نیست اما با این ابزار می‌توان به راحتی پیچ و یا مهره‌های مورد نظر را محکم نمود. زیرا قسمت کج آن دارای زاویه 90 می‌باشد و توانایی دسترسی به هر جا را دارد. دارای دو نوع شارژی و برقی می‌باشد. نوع شارژی برای هر محیطی قابل استفاده است اما توان هم پایینی دارد و هم ظرفیت شارژ کم. اما نوع برقی دارای قدرت ببیشتری است و می توان به صورت بی‌نهایت از آن استفاده نمود. در هنگام خرید این دستگاه دقت نمایید که دارای قفل سوئیچ باشد در این حالت دستگاه به صورت خودکار خاموش و روشن می‌شود.

دریل سرکج

دریل گیربکسی

هر زمان که صحبت از گیربکس در میان باشد بدون شک ذهن ما به سمت جعبه دنده می‌رود چیزی که در خودروها نیز وجود دارد. زمانی که دریل گیربکسی در این ابزار قرار گیرد باعث می‌شود که توان دستگاه بالا برود که نباید این افزایش و کاهش توان را با سرعت اشتباه گرفت. سرعت در تمام حالات یکسان است اما توان و قدرت دستگاه تغییر می‌کند.

اندازه حفره و سوراخی که این دستگاه ایجاد می‌کند، بزرگ است و بیشتر برای ایجاد حفره در مواد و سطوح سخت مانند فولاد و یا بتن استفاده می‌شود. همچنین به عنوان پیچ‌گوشتی برای برای صنایع کاربرد دارد. در صنایع نمی‌توان پیچ و مهره های بزرگ دستگاه را با  پیچ گوشتی معمولی و یا پیچ گوشتی برقی کوچک محکم نمود زیرا توان پایینی دارند اما با دستگاه گیربکسی این کار به سادگی انجام می‌شود. دارای دو نوع شارژی و برقی می‌باشد که بدون شک نوع برقی می‌تواند توان بالاتری داشته باشد و امکان استفاده به صورت طولانی مدت نیز وجود دارد.

blank

دریل همزن

میکسر و یا همزن یکی دیگر از انواع این ابزار می‌باشد که طبیعتا استفاده صنعتی دارد. در صنعت ساختمان‌سازی و یا کارگاهی برای میکس کردن مواد مختلفی از این دستگاه استفاده می‌شود. به طور مثال برای درست کردن ملات و سیمان که ترکیبی سنگین و غلیظی دارد و هم زدن با دست کار دشوار و یا ناممکن است با استفاده از میکسر می‌توان به سادگی و در عرض چند دقیقه این کار را انجام داد.

ابزار دریل همزن دارای پره‌های مختلفی است که به شکل حلقه‌ای، مارپیچی و سبدی است. همچنین دارای نوع برقی و شارژی می‌باشد و یک مورد دیگر که ممکن است با بنزین کار کند. انتخاب این موارد با توجه به نوع استفاده و در دسترس بودن منبع تولید انرژی صورت می‌گیرد. طول عمر این دستگاه معمولا با جنس پره‌های آن سنجیده می‌شود که اگر جنس ضد زنگ داشته باشد طول عمر بالایی خواهد داشت.

برای تنظیم سرعت و قدرت چرخش می‌توانید از روی دسته با استفاده از دکمه‌هایی که وجود دارد همه چیز را تنظیم نمایید. می‌توانید سرعت دستگاه را زیاد نمایید و یا اینکه تنها قدرت را افزایش دهید تا ملات و سیمان و یا سایر مواد مخلوط شده به خوبی میکس شوند. حتی می‌توانید مشخص نمایید که پره‌ها به سمت چپ بچرخند و یا به سمت راست این ویژگی برای مخلوط کردن موادی که غلظت بالایی دارند ایده بسیار خوبی خواهد بود.

دریل همزن

دریل مگنتی

همان‌طور که از نام آن مشخص است و با توجه به نام کلمه مگنت می‌توان حدس زد که مختص صنایعی است که با فلزات در ارتباط هستند. از این نوع ابزار بیشتر در صنعت پل‌سازی، کارگاه‌های صنعتی و راه‌آهن و ساختمان‌سازی که دارای اسکلت فولادی هستند، استفاده می‌شود.

این دستگاه به صورت قابل حمل است و تقریبا سبک می‌باشد. وجود این ابزار با توان ایجاد حفره به عمق حدودا 15 سانتی متر باعث می‌شود که در کار ساخت و ساز به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی شود. این سبک از کارها نیز باید با دقت بسیاری انجام شوند و نوع کار به این صورت است که دستگاه با پایه‌های آهن ربایی و مغناطیسی که دارد به جسم فولادی می‌چسبد و کار ایجاد حفره را آغاز‌می کند.

معمولا دریل مگنتی 4 پایه دارد که به سطح مورد نظر می چسبد و پس از آن همه چیز برای شروع کار آماده خواهد بود. تنها دقت نمایید که اگر دستگاه بالاتر از سطح بدن شما قرار گرفته است، از چفت شدن آن به سطح مطمئن شوید زیرا ایمنی همیشه حرف اول را در کار می زند.

blank

انتخاب دریل مناسب

نوع دستگاه دریل را با توجه به کار خود انتخاب کنید. یعنی ابتدا باید مشخص نماید که ابزار قرار است کاربرد خانگی داشته باشد و یا صنعتی. پس از روشن شدن این موضوع انتخاب بسیار ساد تر خواهد شد زیرا ابزار خانگی سبک‌تر هستند و قابلیت شارژی دارند تا بتوان در هر مکانی از آن ها استفاده نمود و قیمت پایین‌تری نیز دارند پس نیازی نیست که برای یک دستگاه معمولی هزینه زیادی بپردازیم.

اما ابزارهای صنعتی دارای ابعاد بزرگ می‌باشند و معمولا بسیار گران قیمت هستند که بیشتر در محیط کارگاهی و یا کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین برای کارها یا پروژه‌های سنگین و حساس از آن ها استفاده می‌شود که نیاز به دقت زیادی دارند. همچنین تنها کارکرد آن ها تنها به ایجاد حفره محدود نمی‌شود بلکه برای محکم نمودن پیچ و مهره‌ها و همچنین صیقل دادن و برش کاری نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه