کاربرد ورق شیروانی و کارخانه های تولید کننده

کاربرد ورق شیروانی و کارخانه های تولید کننده

چکیده : کاربرد ورق شیروانی و کارخانه های تولید کننده

ورق شیروانی نوعی ورق گالوانیزه رنگی می باشد که با دقت به کیفیت خیلی زیادی که دارد و زیبایی ویژه ی به کار رفته در تولید آن ها، معمولا از آن ها برای زیباسازی ظاهر ساختمان استفاده می شود. اگر به گذشته برویم برای شیروانی ها معمولا از سفال ها استفاده می کردنند. با این حال ساخت ورق های سفالی با دقت به اینکه شکننده و ضربه پذیر بودند، مشکل های زیادی برای ساختمان سازها و صنعتگران درست می کرد. همچنین باعث پیشرفت در زمینه ساخت مصالح متنوع و تجهیزات کاربردی زیادی برای استفاده کردن در ساختمان سازی شد که فعالان و مهندسین این حوزه با ساخت ورق های شیروانی، با گذشت زمان یک جایگزین ایده آل برای سفال، برای به کار بردن در شیروانی معرفی کنند.این ورق های شیروانی که از جنس آهن ساخته می شوند، معمولا با یک پوشش عالی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. و همچنین ورق های شیروانی گالوانیزه که دارای مقاومت زیاد در مقابل پوسیدگی، خوردگی و فرسایش هستند می‌توانند در آب و هوای متفاوت و شرایط اقلیمی متنوع مورد استفاده قرار گیرند. همچنین امروزه از ورق های شیروانی در منطقه های بارانی استفاده می کنند، این ورق های شیروانی را با روش های گالوانیزاسیون سرد می کنند و با استفاده کردن از فلز روی پوشش می دهند. ورق شیروانی توسط دستگاهی در طرح های متنوع مثل کرکره ای، سینوسی و سفالی، ذوزنقه ای، … ساخته می شود.

ویژگی ورق های شیروانی فلزی

  • ورق های شیروانی دارای ویژگی های زیر هستند :

  • در مقابل زلزله خیلی امن است و احتمال ریزش خیلی کم است.

  • در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم هستن

  • نصب آن آسان و سریع می باشد و زمان اجرای پروژه را خیلی کاهش میدهند.

  • عدم تغییر رنگ در شرایط آب و هوایی

  • وزن سبک

  • زیبایی ظاهری

  • قیمت مناسب

کاربرد ورق های شیروانی

کاربردهای ورق شیروانی در بسیار از صنعت ها از جمله:

  • کاربرد ورق شیروانی در ساختمان
  • کاربرد ورق شیروانی در صنایع

کاربرد ورق شیروانی در ساختمان

یکی از بیشترین مصارف ورق شیروانی، در صنعت ساختمان‌ سازی به ‌ویژه ساخت و نصب شیروانی ساختمان محسوب می شود. در حقیقت این ورق ‌های شیروانی در نواحی جغرافیایی که میزان بارندگی و شدت رطوبت بالا دارند، بسیار محبوب هستند. کاربرد ورق رنگی در ساختمان سازی بسیار وسیع است. از جمله مهم ‌ترین ویژگی این ورق ‌ها که باعث کاربردی شدن آنها در ساخت و نصب شیروانی می‌ شود، مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ ‌زدگی و خوردگی است. همچنین این ورق ‌ها از زیبایی ظاهری چشم نوازی برخوردار بوده و به دلیل تنوع رنگ بالا مناسب با سلیقه‌ های مختلف هستند. از دیگر کاربرد ورق رنگی در ساختمان‌سازی، می توان به سقف کاذب، بدنة پیش ساخت ‌ها، انبار، کارگاه، کابینت و … اشاره کرد. به دلیل تفاوت در مراحل تولید این محصول با سایر ورق‌ ها، قیمت ورق رنگی نسبت به قیمت ورق سیاه و ورق گالوانیزه بیشتر است و سبب افزایش هزینه‌ های پروژه می‌ گردد با این ‌حال به دلیل مقاومت بالا و ظاهر زیبا همواره مورد توجه مصرف ‌کنندگان بوده است. خوشبختانه مشخصات و استانداردهای ورق رنگی تولید شده در ایران با تولیدات سایر کشورها به عنوان یک رقیب جدی شناخته شده است.

کاربرد ورق شیروانی در ساختمان

کاربرد ورق شیروانی در صنایع

کاربرد ورق شیروانی در صنعت ها خیلی زیاد است. ورق شیروانی در کارخانه ‌های خودروسازی، برای مواد اولیه به کار می‌ رود. از اساسی ترین مصرف های آن ساخت کانتینرها و کانکس‌ ها، کاروان ‌ها می باشد. بیشتر اشخاص از کاربرد ورق شیروانی در صنعت ها غافل هستند، در حالی که این ورق های شیروانی خیلی اهمیت دارند.از ورق شیروانی در تولید صنعت های فلزی هم استفاده می شود. در صنعت های فلزی، این ورق ‌های شیروانی کاربردهای فراوانی دارند که از اساسی ترین آن ‌ها می توان به ساخت دستگاه‌ های الکترونیک، تولید کابینت و بدنه رایانه و تجهیزات اداری، دیگ ‌های بخار، سردخانه ‌ها و بدنه ماشین ‌آلات صنعتی و … اشاره کرد. برای ساخت لوازم‌خانگی مثل اجاق‌گاز و لباس‌ شویی، ظرف‌ شویی، یخچال، آب‌ گرمکن و … از این ورق ‌های استفاده می‌ کنند بر روی این ورق ‌های مورد استفاده در فریزر و یخچال از یک ‌لایه محافظ که معمولا از جنس PVC یااست PET بر روی رنگ نهایی استفاده می کنند.

برخی از کارخانه های برتر تولید ورق شیروانی

کارخانه های تولید کننده برتر ورق شیروانی در کشور:

  • ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان
  • ورق رنگی هفت الماس
  • ورق رنگی فولاد بهمن
  • شرکت ورق خودرو شهر کرد

ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می آید. این شرکت یکی از مهم ترین و برترین تولید کننده های انواع گوناگون ورق است و در تولید انواع ورق در ضخامت های 0.18 تا 16 میلی‌متر به صورت ورق گرم و سرد نورد، پرچمدارو پیشگام می باشد.

از ویژگی های تولید ورق در فولاد مبارکه باید گفت، خواص مکانیکی ورق گالوانیزه و سایر ورق های تولیدی که شامل استحکام تسلیم، استحکام نهایی، درصد ازدیاد طول، درجه حرارت انتقال نرم به ترد فولاد می گردد با پارامترهایی نظیر ترکیب شیمیایی فولاد، درجه حرارت پیش گرم کردن تختال در کوره، زمان حرارت دادن تختال در کوره، میزان کاهش ضخامت در آخرین پاس نورد و درجه حرارت کلاف پیچی به دقت کنترل می گردند و محصول نهایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد

ورق رنگی هفت الماس

این کارخانه با هدف ساخت ورق های فولادی مثل ورق زنگ نزن و رنگی در سال 1375 شروع به فعالیت کرده است. کارخانه فولاد هفت الماس می تواند 15 درصد بازار فولاد داخلی را تامین کند و همچنین مقدار صادرات آن هم در حدود 40-20 درصد از مقدار ساخت داخلی می باشد.

ورق رنگی فولاد بهمن

کارخانه ورق رنگی فولاد بهمن با هدف ساخت انواع مختلف ورق شیروانی در سال 1390 در استان مازندارن احداث شد در ورق شیروانی فولاد بهمن ضخامت رنگ رویه 18 تا 20 میکرون و ضخامت رنگ بروی ورق 27 تا 35 میکرون و ضخامت آستر 4 تا 7 میکرون، ضخامت رنگ زیر ورق 5 تا 8 میکرون است.

ورق شیروانی فولاد بهمن در رنگ های قرمز، پرتقالی، نارنجی، سبز، قهوه ای ساخته و به بازار ارائه شد.

شرکت ورق خودرو شهر کرد

کارخانه ورق خودرو شهر کرد مورد دیگر از انواع کارخانه ای است که به ساخت ورق های شیروانی می پردازد. این کارخانه دارای ظرفیت بالا ساخت است و حتی ورق های وارداتی را هم به ایران وارد می کند و همچنین محصول هایی خیلی عالی را تحویل جامعه ایرانی می دهد که یکی از این محصول ها ورق شیروانی است.

مراحل تولید ورق شیروانی

در این بخش از مقاله مراحل ساخت ورق شیروانی را شرح می دهیم. ورق شیروانی، بعد از خروج از خط تولیدی نورد سرد، به قسمت پوشش‌ دهی با روی می‌ رود تا روش گالوانیزاسیون انجام گیرد. این روش گالوانیزه گرم و غوطه ‌وری در نمک ‌های فلز و گالوانیزه کردن روی است. در مرحله بعدی، برای اطمینان پیدا کردن از عاری بودن سطح، از هر نگونهوع آلودگی سطحی، ورق را چربی زدایی می کنند و بعد از آن، ورق را خشک خواهند کرد و در نهایت نوبت به رنگ‌ آمیزی ورق می ‌رسد. ورق برای رنگ‌آمیزی، در دو مرحله تحت پوشش‌ های پلیمری قرار می ‌گیرد. مرحله اول پوشش ‌دهی با اسم back coat یا پوشش زیرین معروف شده است. مرحله دوم هم با اسم top coat یا پوشش رویی شناخته شده است. ضخامت پوشش یا همان رنگ در مرحله اول ما بین 7 تا 15 میکرون می باشد. در خصوص ضخامت رنگ در مرحله دوم هم، این مقدار در حدود 20 الی 25 میکرون می باشد.

مزایای ورق شیروانی

ورق های شیروانی از مزیت های خیلی زیادی برخوردار هستند. از این مزیت ها را می توان به فرم پذیری، سازگاری ورق با فضای سبز و طبیعت، یکپارچگی و مقاومت در برابر آسیب های مکانیکی، مقاومت در برابر حرارت و گرما و مقاومت زیاد، زیبایی ظاهری و تنوع وسیع رنگی، ایمن در برابر زلزله و هرگونه آسیب، وزن سبک جهت حمل و نقل، ضد حریق و ضد زنگ بودن و…..اشاره کرد. از اساسی ترین مزیت های ورق های شیروانی، مدت زمان تغییرکردن رنگ آن در شرایط محیطی نسبت به ورق های دیگرست که زیادتر می باشد.

منبع : https://ahanlands.com

ارسال دیدگاه