با این محصولات هزینه کانال کشی را کاهش دهید

کاهش هزینه کانال کشی

با افزایش تعداد ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها، تغییر در نوع و به‌خصوص جنس مصالح ساختمانی، به امری ضروری تبدیل شد. در این حالت بهتر بود که از برخی ابزار و مصالح جدید که در وزن کمتر نسبت به مصالح ساختمانی قدیمی و سنتی بودند، استفاده می‌شد. یکی از مهمترین ابزارها کانال فلکسیبل است که جهت تهویه و انتقال هوا خریداری می‌شود.

وظیفه اصلی آن انتقال هوا از دستگاه‌های تهویه مانند هواساز، داکت اسپلیت و کولر به کلیه اتاق‌ها و مکان‌های مدنظر است. در برخی مکان‌ها، وجود کانال فلکسی بسیار ضروری است؛ زیرا حضور آن علاوه بر ایجاد نظم، باعث افزایش کیفیت و ایمنی در کار خواهد شد. در گذشته کانال‌ها از جنس فلز بودند که امروزه جای خود را به نوع فلکسیبل داده و سبب ایجاد تحولی عظیم شده‌اند. در ادامه مقاله جهت بررسی دقیق‌تر این وسیله مهم و معرفی انواع و کارایی هریک، با ما همراه باشید.

کانال فلکسیبل چیست؟

امروزه این کانال‌ها به‌صورت گسترده در کانال‌کشی سیستم‌های تهویه، گرمایشی و سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از آن‌ها به‌هیچ‌وجه محدودیت ندارد و در سایز و اندازه‌های مختلف و با متریال متنوع، تولید و به بازار عرضه شده‌اند. مواد تشکیل دهنده آن‌ها در بیشتر موارد پی وی سی، لاستیک، پلی اورتان، سیلیکون و فولاد ضدزنگ است. متخصصین و تکنسین‌ها به دلیل استفاده و نصب آسان معمولاً این کانال‌ها را به کانال‌های فلزی ترجیح می‌دهند. چنانچه در ترکیب آن‌ها، عایق نیز به‌کار رفته باشد، میزان هدر رفتن گرما و سرما به میزان قابل‌توجهی کم می‌شود. برخی از ویژگی‌های مهم آن‌ها عبارت‌اند از:

  • وزن کم
  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا
  • مقاومت در محیط اسیدی و قلیایی
  • عایق در برابر تغییرات دما
  • مقاومت در برابر اشعه
  • توانایی تحمل فشار بالا
  • نصب آسان و سریع
  • طول عمر بسیار بالا
  • تنوع بالا
  • انتقال بسیار آسان

انواع کانال فلکسیبل

آشنایی با انواع کانال های فلکسیبل

کانال‌ها بر اساس جنس، ضخامت و اندازه به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که انتخاب هریک از آن‌ها، بستگی به نوع پروژه و انتظارات خریدار دارد. این ابزارها با توجه به نصب سریع و مقاومت بالایی که دارند، جایگزین بسیار مناسبی جهت اجرای کانال‌کشی فلزی هستند. برخی از انواع آن عبارت‌اند از:

کانال فلکسیبل آلومینیومی

لایه‌های تشکیل‌دهنده این نوع کانال، فویل آلومینیوم دو لایه، پلی‌استر و فنرهای فولادی است که ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی مانند وزن بسیارکم و انعطاف‌پذیری بالا دارند. همچنین این کانال‌ها به‌راحتی دچار آتش‌سوزی نمی‌شوند و وجود آن‌ها درمکان‌های مختلف، سبب ایجاد مقاومت بالا و جلوگیری از تأثیر عوامل جوی مانند رطوبت و خوردگی می‌شود.

کانال فلکسیبل کومبی

این کانال دارای یک مجرای اختصاصی جهت رفت و برگشت هوا، مانند خطوط اصلی کانال هوا، جعبه‌های پلنیوم و جعبه‌های رابط پشت دریچه هوا است که از استحکام بسیار بالا و انعطاف‌پذیری قابل قبولی برخوردار است.

وزن کم و عمر طولانی از ویژگی‌های دیگر کانال فلکسیبل کومبی است. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان به‌راحتی در مکان‌های پرآسیب که امکان وارد شدن ضربه به کانال زیاد است از آن استفاده کرد.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

این نوع کانال به نظر عده‌ای، بهترین نوع کانال‌های فلکسیبل است که نام دیگر آن‌ها رابر است. وجود آلومینیوم در مواد تشکیل‌دهنده آن سبب‌شده که دارای استحکام بی‌نظیری در مقابل جوندگان، مصرف انرژی، نفوذ رطوبت و کپک باشد. همچنین این عایق غیر خودسوز است و به‌راحتی دچار آتش‌سوزی نمی‌شود.

کانال فلکسیبل با عایق پلی استر

این نوع از کانال‌های فلکسیبلی به‌آسانی تغییر شکل می‌دهد و به شکل‌های موردنظر تغییر وضعیت می‌دهد که همین عامل، سبب استفاده مکرر از آن در مکان‌‌های مختلف شده است. از موارد مصرف کانال عایق پلی استر می‌توان به سیستم‌های تهوع، کانال کشی کولر و داکت اسپیلیت اشاره کرد.

همچنین این ابزار در کلیه پروژه‌های ساختمانی مانند بیمارستان، هتل، ادارات و اماکن تجاری و مسکونی به وفور یافت می‌شود. عایق به‌کار رفته در آن‌ها باعث می‌شود که هیچ‌گونه رطوبتی به آن وارد نشود و در محیط‌های مرطوب و حتی شرجی به‌راحتی کارایی داشته باشد.

کانال فلکسیبل جنرال

این کانال از سه لایه تشکیل شده است که لایه اول، آلومینیوم ضخیم و لایه بعدی، عایق الاستومری جهت جلوگیری از ورود دما و لایه سوم، پی وی سی و فنر مقاوم، برای ایجاد استحکام در مقابل فشار و جذب یا ورود رطوبت است. از دیگر ویژگی‌های این نوع کانال فلکسیبل می‌توان به نصب راحت، وزن کم، عمر مفید و طولانی و انعطاف بسیار بالای آن اشاره کرد.

کانال فلکسیبل ویسکوز

این کانال طبق استانداردهای تأیید شده از طرف مقررات ملی ساخته شده و شامل دو لایه است. کانال ویسکوز فاقد عایق است و مخصوص سیستم‌های تهویه فشار پایین تا متوسط است. در ساختار این کانال از آلومینیوم لمینت شده به‌صورت ترکیب با فنر استفاده شده است که سبب شده در برابر برخی عوامل از خود مقاومت نشان دهد.

قیمت کانال فلکسیبل

قیمت کانال فلکسیبل

به دلیل تنوع و تعداد بالای این محصول نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن‌ها بیان کرد، ولی اگر قصد خرید کانال فلکسیبل را دارید باید بدانید که عوامل و فاکتورهای بسیاری بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند که از میان آن‌ها می‌توان به جنس کانال، عایق‌دار بودن یا نبودن، استانداردهای تولید، ساختار و طراحی کانال، برند شرکت تولیدکننده، و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد.

کانال فلکسیبل، انتقال آسان و بی دغدغه

همان‌طور که ذکر شد امروزه جهت ایجاد انتقال و هدایت هوا به کلیه نقاط یک ساختمان یا شرکت، از این کانال‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا علاوه بر ایجاد نظم و زیبایی چشم‌نواز ، از ورود کلیه آلودگی‌ها یا عواملی مانند آب و رطوبت یا گردوغبار به درون جلوگیری می‌شود. همچنین با داشتن انعطاف‌پذیری بالا و برش و نصب آسان، جایگزین روش‌های قدیمی مانند کانال‌های فلزی شده است.

به کارگیری این کانال‌ها در پروژه‌های مختلف ساختمانی و صنعتی، از ورود عوامل خارجی به فضای داخلی و همچنین بروز خطرات و خسارات‌های ناشی از آن‌ها، جلوگیری به عمل می‌آورد و انتقال هوا را با کاربری بسیار زیبا به انجام می‌رساند. در این مقاله سعی بر آن بود که علاوه بر معرفی این کانال‌ها، کاربردها و انواع آن‌ها را بررسی و در اختیار شما قرار دهیم تا در صورت نیاز از این مطالب بهره بگیرید.

ارسال دیدگاه